Als ZZP-er moet je natuurlijk zelf al je administratie bijhouden. Dit kost veel tijd en het is belangrijk dat dit goed en tijdig gebeurt. Hoe ga je dit nou precies doen? Het is logisch dat je met vragen zit. Je leest hier de belangrijkste dingen voor het bijhouden van je administratie als ZZP-er.  

Een boekhoudprogramma  

Alle inkomsten en uitgaven moeten natuurlijk geregistreerd worden. Hierover betaal je namelijk belasting. Ook betaal je als ZZP-er inkomstenbelasting, loonbelasting, noem maar op. Het is niet makkelijk om dit zelf allemaal bij te houden en daarvoor is wat bedacht. Er zijn namelijk verschillende soorten boekhoud programma’s die je als ZZP-er kunt gebruiken. Hierin kun je je bonnetjes uploaden en je cijfers doorgeven en het programma regelt dan de rest. Hoe makkelijk is dat!  

Hulp bij je administratie  

Mocht je nou toch niet over weg kunnen met een boekhoud programma en loop je alsnog vast bij bepaalde kosten dan kun je er ook voor kiezen om je administratie te laten uitbesteden en hulp te nemen. Er zijn verschillende kantoren of boekhouders die je hiermee kunnen helpen. Je levert dan al je bonnetjes bij hen in en zij regelen de rest voor je. Zo weet je in ieder geval wel zeker dat alles gegevens kloppen. Je kunt het natuurlijk ook zelf doen en het laten checken door een boekhouder of accountant. Je kunt dus bijvoorbeeld gaan voor Boekhouder Groningen, maar je kunt ook alleen gaan voor Fiscaal advies Groningen

Ordenen van je administratie  

Naast alle boekhoud programma’s of eventuele hulp van een boekhouder of accountant is het belangrijk om je administratie goed te ordenen en bij elkaar te houden. Bepaal dus van tevoren of je dit online gaat doen of op papier. Ga je dus alle papieren facturen bewaren of ga je deze inscannen. Het is het makkelijkst om voor een van de twee te gaan, als je dit niet doet loopt alles namelijk weer door elkaar. Daarnaast is het belangrijk alles tijdig bij te houden. Wacht dus geen maanden met het bij elkaar zoeken van de bonnen, maar doe het eens in de week.